logo
Log in | Sign in
account_circle
  • Auctions
    • Live auction
    • Accepting items to auction
    • Auction exhibition
    • Auction calendar
    • Auction records
    • Previous auctions
  • About us
    • History & present
    • References
    • Tisková zpráva
  • exhibition
    • Last exhibitions
  • contacts
  • other
    • Make offer for auction
    • Reference
    • GDPR
    • Download
    • Order the newsletter
    • Logo to download
  • cze/en
  • Auctions
    • Live auction
    • Accepting items to auction
    • Auction exhibition
    • Auction calendar
    • Auction records
    • Previous auctions
  • About us
    • History & present
    • References
    • Tisková zpráva
  • exhibition
    • Last exhibitions
  • contacts
  • other
    • Make offer for auction
    • Reference
    • GDPR
    • Download
    • Order the newsletter
    • Logo to download
  • cze/en

X

Výběr cookies

Díky souhlasu s využitím technologie cookies nám dovolíte ukázat Virtuální prohlídku i přímý přenos z našich aukcí přímo na našich stránkách.

  • Funkční
    nezbytné pro funkčnost stránek
  • Analytika (Google Analytics)
    Budeme vědět, co Vás zajímá
  • Virtuální prohlídka (Matterport)
    Virtuální prohlídka našich předaukčních výstav bude vložena přímo do stránek
  • Přímý přenos (Youtube)
    Přímý přenos z našich aukcí budeme moci vložit přímo vedle dražebního modulu
    • previous
    • back
    • next
    • 028 | ŽELEZNIČNÍ TRAŤ (KRAJINA S KOLEJEMI)

      ŠPÁLA Václav (1885 – 1946)

      • starting price: 3 800 000 CZK
      • hammer price: 4 200 000 CZK
    • Olej na lepence, 50 x 66,5 cm, rámováno, datace 1912, signováno vlevo dole VŠ 12.
      Opatřeno odborným posudkem PhDr. Karla Srpa.
      Publikováno:
      Václav Špála, Mezi avantgardou a živobytím, Helena Musilová a ed., Národní galerie v Praze, 2005, s. 245.
      Z posudku PhDr. Karla Srpa:
      Uvolněný rukopis a nejrůznější odstíny zelené vytvářejí nosné prostředí pro zatáčející se křivku železniční trati, která je výrazným geometrickým motivem v celé Špálově rané tvorbě, jenž byl následně nahrazen cestou. Železnice, lemovaná sloupy elektrického vedení předurčila kompozici obrazu. Rozráží prostor na dvě části, které splývají, a prostupují se v úrovni horizontu. Jde o důležité téma přírody a civilizace, které mělo výrazný ohlas v tehdejší poezii Stanislava Kostky Neumanna. Obraz je přínosný i tím, že Špála znázornil koleje v realistické podobě, že byly bezprostředně čitelné, kdežto u okolní krajiny rozvedl již u některých stromů a keřů v popředí svou kubizující stylizaci. Lze na něm sledovat přechod od jeho staršího expresionistického stanoviska k novějšímu kubistickému. Tento z uměleckého hlediska důležitý posun je naznačen některými diagonálami sloupů, stojících v popředí, na němž lze zaznamenat, že u spodní hrany rámu probíhá přes koleje horizontální cesta, že Špála nestál v kolejišti, ale po jeho levé straně. Dá se předpokládat, že obraz vznikl na zcela konkrétním místě. Je překvapivé, jak se námět železniční trati vyskytoval často v rané práci Václava Špály před rokem 1915, kdy vznikaly obrazy, jež pojmenoval Krajina s tratí, Stromy u tratě, Na trati, Trať. Dokonce lze s jistotou říci, o kterou trať šlo: o železnici nedaleko zámku Humprecht, blízko Sobotky, kam se Špála přestěhoval s rodinou v roce 1904. Prostředí kolem Sobotky se stalo do jeho narukování jeho nosným inspiračním zdrojem.

    Dotaz na položku

    Odeslat dotaz na položku odborníkovi European Arts Investments Ltd.

    logoEA
     
    • auction
    • exhibition
    • contacts
    • about us
    • other

    © Copyright 2025 European Arts Investments Ltd.. All rights reserved.