Dotaz na položku
Odeslat dotaz na položku odborníkovi European Arts Investments s.r.o.
Díky souhlasu s využitím technologie cookies nám dovolíte ukázat Virtuální prohlídku i přímý přenos z našich aukcí přímo na našich stránkách.
Kombinovaná technika na kartonu, 85,5 x 32 cm, rámováno, datace 1967, signováno vpravo dole Vl. Mirvald 67.
Dílo Třícicerová mezikruží představuje vrcholný příklad autorovy neokonstruktivistické a vizuálně systematické práce, která je hluboce zakořeněna v analytickém uchopení geometrie a jejích optických možností. Mirvald zde zúročuje svou celoživotní fascinaci strukturami, rytmem a elementárními tvary, jež kombinuje do komplexního, avšak přísně logického systému, vycházejícího z přesného výpočtu i výtvarné intuice. V tomto konkrétním díle autor rozvíjí motiv kruhových koncentrických struktur, tzv. mezikruží, které variuje a skládá do matematicky členěné mřížky. Výsledný efekt je hypnotický, dynamický a současně překvapivě plastický, přestože se jedná o dvourozměrnou plochu. Dílo má nejen optický přesah, ale také hlubší konceptuální rozměr – systematickou stavbu obrazu lze vnímat jako vizuální manifest racionálního myšlení, které se v 60. letech 20. století stává alternativou k expresivnímu gestu a subjektivní výpovědi. Vladislav Mirvald je zásadní postavou české geometrické abstrakce a neokonstruktivismu. Ve svém díle rozvíjí jazyk modernismu, který u něj prochází souběžnou analýzou kubistických struktur a zájmem o vědecký přístup ke kompozici. Byl členem skupiny Křižovatka, kde jej pojilo intelektuální spojenectví s osobnostmi jako Zdeněk Sýkora, Kamil Linhart nebo Miroslav Vystrčil. Tito autoři představovali alternativní proud českého výtvarného umění 60. let, který navzdory dobovému ideologickému kontextu dokázal držet krok s evropským vývojem v oblasti konkrétního a konstruktivního umění. Mirvaldova tvorba je charakteristická systematickým zkoumáním geometrie jako estetického i mentálního jazyka – jeho práce neoslovuje pouze svou strukturální dokonalostí, ale i efektností a nadčasovým designem, který zůstává relevantní i v současné vizuální kultuře, zaměřené na algoritmizaci a generativní obraz. Dílo Třícicerová mezikruží tak reprezentuje nejen výjimečnou estetickou hodnotu, ale i významný historický a teoretický vklad do dějin českého umění. Vzhledem k rostoucímu zájmu o systematické a konstruktivní tendence ve světovém i lokálním sběratelství lze Mirvaldovu tvorbu – a zvláště práce z 60. let – považovat za výjimečně perspektivní investici.
Odeslat dotaz na položku odborníkovi European Arts Investments s.r.o.