Dotaz na položku
Odeslat dotaz na položku odborníkovi European Arts Investments s.r.o.
Díky souhlasu s využitím technologie cookies nám dovolíte ukázat Virtuální prohlídku i přímý přenos z našich aukcí přímo na našich stránkách.
Akryl na plátně, 95 x 70 cm, datace 2014, signováno dole uprostřed A. LAMR 2014.
Z pozice samotného autora lze na obraz Pollockova nevěsta nahlížet jako na esenci autorova výtvarného uvažování v pokročilém období tvorby – spojení radosti z barev, svobody tvaru a duchovní energie, která se vine celou Lamrovou prací jako neviditelný proud. Toto dílo nese v sobě nejen vizuální exaltovanost, ale také jistou úctu a vnitřní poklonu. Není náhodou, že v názvu figuruje Pollock – génius amerického abstraktního expresionismu, jenž svým gestickým malířským jazykem osvobodil barvu i samotný akt malby. „Nevěsta“ v názvu pak není jen hravou narážkou na surrealistickou poetiku, ale i symbolem spojení – obraz je sňatkem evropské senzibility s americkou malířskou odvahou, autorovým osobním dialogem s tradicí i volností. Aleš Lamr vždy inklinoval k barevné expresi a organickému tvarosloví, ve kterém se snoubí hravost a vitalita s duchovní hloubkou. Obraz vznikl technikou akrylu, která mu umožnila pracovat s přímou barevností, bez kompromisu. Jsou zde patrné typické rysy malířovy práce – rozstřik barvy, siluety figur vytvářené jako stopy pohybu a světla, i práce s kontrastem – jak barevným, tak tvarovým. Lamrova tvorby, která vzešla ze 60. let, čerpala z prostředí brněnského okruhu i z podnětů Skupiny UB 12, se kterou ho spojovalo hledání výrazu mezi realitou a abstrakcí, mezi strukturou a náhodou. V 70. letech byl Lamr součástí nové vlny českého postmoderního malířství, které se dokázalo emancipovat navzdory dobové izolaci. V jistém ohledu lze autorovu práci přiřadit k evropské větvi nové figurace a neodadaistickému kolorismu, jakkoli se vždy cítil být solitérem. Tento obraz vznikl v době, kdy autor vnímal malbu už jako určité mysticko-výrazové pole, ve kterém nejde o pouhou formu, ale o přenos energie, nálady, naděje. Postava, rozložená do zářivých segmentů, je jako figura budoucnosti – v pohybu, otevřená, jasná. Temný prostor kolem ní není hrozbou, ale pozadím proměny – vesmírem, ve kterém barva jako světlo vítězí nad temnotou.
Odeslat dotaz na položku odborníkovi European Arts Investments s.r.o.