Koláž na kartonu, 32 x 40 cm, rámováno, v paspartě, pod sklem, datace 1971, signováno vpravo dole JK 71.
Posoudil a pravost díla potvrdil PhDr. Karel Srp.
Nabízené dílo představuje výjimečný příklad tvorby Jiřího Koláře, umělce, který zásadním způsobem proměnil chápání koláže v českém i světovém kontextu. Kolář zde spojuje své dva klíčové světy, a to vizuální experiment a poetickou strukturu. Koláž se stává nejen výtvarnou technikou, ale i jazykem, prostředkem přemýšlení o čase, prostoru a lidské zkušenosti. V tomto díle se proplétají různé vrstvy reality: fragment architektury, reprodukce výtvarného díla, strojopisný text i motiv z autorovy „muchláže“. Každý z těchto prvků nese vlastní časový i významový rozměr, který Kolář s mistrovskou citlivostí skládá do nového celku. Tím vzniká obraz, který je zároveň poezií či vizuální básní složenou z útržků paměti, médií a svědectví doby. Strojopisné písmo, typické pro autorovy experimentální básně, zde získává výtvarnou hodnotu. Rytmizuje kompozici a působí jako vizuální ozvěna hlasu, který nelze slyšet, ale jen číst pohledem. Fragmenty se střetávají i souzní, vytvářejí napětí mezi strukturou a náhodou, mezi smyslem a jeho rozpadem. Útržek času je tak nejen záznamem autorovy osobité práce se slovem a obrazem, ale i metaforou lidské paměti, tedy vrstvené, neúplné a proměnlivé. Dílo z období sedmdesátých let představuje Koláře na vrcholu jeho experimentální tvorby, kdy jeho koláže a básně dosahují neobyčejné hloubky i vizuální síly.