Dotaz na položku
Odeslat dotaz na položku odborníkovi European Arts Investments s.r.o.
Díky souhlasu s využitím technologie cookies nám dovolíte ukázat Virtuální prohlídku i přímý přenos z našich aukcí přímo na našich stránkách.

Olej a email na plátně, 100 x 81 cm, rámováno, datace 1962, signováno vpravo dole Istler 62.
Opatřeno odborným posudkem PhDr. Karla Srpa.
Vystaveno:
Český informel, Průkopníci abstrakce z let 1957 – 1964, Galerie hlavního města Prahy, 24. 1 – 24. 3. 1991.
Publikováno:
Mahulena Nešlehová a kol., Český informel, Průkopníci abstrakce z let 1957 – 1964, 1991, s. 10, 260, č. kat. 47.
Provenience:
Významná pražská sbírka, první prodej.
Z posudku PhDr. Karla Srpa:
Na přelomu padesátých a šedesátých let dospěl Josef Istler, který byl průkopníkem druhé surrealistické vlny po roce 1945 a informelu ve druhé polovině padesátých let, k zřetelnému odhmotnění obrazové plochy, ke způsobu malby, jíž se výrazně odlišoval od svých druhů, s nimiž vystavoval na neoficiálních výstavách. Odmítl hmotu, zavrhl nánosy vrstev a věnoval se vnitřnímu světlu, pronikajícímu skrze lazury. Vytvořil si tak ojedinělý přístup, který vnesl novou polohu do českého malířství šedesátých let. Istler byl přitahován zářícím světlem, které vycházelo z pevných, těžce působících tvarů, nadlehčovalo je, vnášelo do nich živost. Za ojedinělý je třeba uvést jeho příklon ke žluté, která mu nejspíše nahrazovala zlatou, emanující z temného pozadí. Istler se tak dostal na pokraj svébytné spirituální abstrakce, která v českém umění v této podobě neměla obdoby. Oponoval tíži, ohrazoval se vůči tmě, upínal se k transcendentálním signálům. Byl to právě rok 1962, ve kterém toto jeho úsilí vyvrcholilo, v němž vytvořil jednu ze svých nejlepších obrazů vůbec, které lze dát přímo do konfrontace s tehdejšími pracemi Mikuláše Medka. Itsler zde zúročil svou mnohaletou zkušenost, kterou vyjádřil silným emotivním způsobem. Jedním z hlavních specialistů na Josefa Istlera byl Jan Kříž, který mu již v roce 1962 chtěl uspořádat retrospektivní výstavu v muzeu v Písku, která však byla zakázána. S velkou pravděpodobností na ni měl být vystavený i posuzovaný obraz. S ohledem na rok konání připravované výstavy zřejmě Istler namaloval několik vrcholných obrazů, jimiž by ji ukončil. Tento patří mezi ně.
Odeslat dotaz na položku odborníkovi European Arts Investments s.r.o.
