Dialogy v obrazech, S.V.U. Mánes, Praha, 2014, s. 135.
Obraz Matějská pouť (Střelnice) je ukázkovým příkladem pozdní tvorby malíře, jenž byl významným představitelem českého moderního malířství první poloviny 20. století. Karel Holan ve svých dílech často reflektoval život velkoměsta, městské periferie a melancholii všedních míst. Jeho raná tvorba vycházela z postimpresionismu, ale postupně si vytvořil osobitý výrazový jazyk čerpajícího z realismu a sociálně laděné městské lyriky. Ve 40. letech se Holanova tvorba výrazně posunula k temnějším tónům. Podobně pochmurně působí i nabízený obraz, kdy se centrem zájmu pro Holana stávají pouťové atrakce. V levé části scény dominuje rám střelnice s typickými dekoracemi. Před ní a v pravé části plátna se pohybují roztroušené postavy návštěvníků, kteří působí anonymně a zčásti i rozostřeně, jako by byly součástí sychravého vzduchu nebo pomíjivého okamžiku. Na zemi je patrný odlesk mokré dlažby, podpořený šedavou oblohou, která ještě více utvrzuje podzimní náladu. Holan zde mistrně zachycuje atmosféru všednosti i prchavé zábavy. Obraz Matějská pouť (Střelnice) tak nepředstavuje pouze žánrovou scénu, ale současně i jemnou reflexi poválečného života, tedy pomalého návratu do rutinních dávno zajetých kolejí.