logo
Přihlásit se | Registrovat se
account_circle
  • Aukce
    • Živé aukce
    • Předaukční výstava
    • Aukční kalendář
    • Příjem do aukce
    • Aukční rekordy
    • Předchozí aukce
  • O nás
    • Historie & současnost
    • Reference
  • výstavy
    • Předchozí výstavy
  • kontakty
  • ostatní
    • Nabídněte do aukce
    • Napsali o nás
    • Zásady ochrany osobních údajů
    • Ke stažení
    • Objednávka zasílání novinek
    • Logo ke stažení
  • cze/en
  • Aukce
    • Živé aukce
    • Předaukční výstava
    • Aukční kalendář
    • Příjem do aukce
    • Aukční rekordy
    • Předchozí aukce
  • O nás
    • Historie & současnost
    • Reference
  • výstavy
    • Předchozí výstavy
  • kontakty
  • ostatní
    • Nabídněte do aukce
    • Napsali o nás
    • Zásady ochrany osobních údajů
    • Ke stažení
    • Objednávka zasílání novinek
    • Logo ke stažení
  • cze/en

X

Výběr cookies

Díky souhlasu s využitím technologie cookies nám dovolíte ukázat Virtuální prohlídku i přímý přenos z našich aukcí přímo na našich stránkách.

  • Funkční
    nezbytné pro funkčnost stránek
  • Analytika (Google Analytics)
    Budeme vědět, co Vás zajímá
  • Virtuální prohlídka (Matterport)
    Virtuální prohlídka našich předaukčních výstav bude vložena přímo do stránek
  • Přímý přenos (Youtube)
    Přímý přenos z našich aukcí budeme moci vložit přímo vedle dražebního modulu
    • minulá
    • zpět
    • další
    • 138 | ANTIFONA

      GRYGAR Milan (1926)

      • vyvolávací cena: 950 000 CZK
      • dosažená cena: 950 000 CZK
    • Akryl na plátně, 120 x 110 cm, rámováno, datace 2009, signováno zezadu na blindrámu GRYGAR 2009.

      Opatřeno odborným posudkem PhDr. Karla Srpa.

      Z posudku PhDr. Karla Srpa:

      Milan Grygar dospěl v prvém desetiletí nového tisíciletí k radikálnímu výtvarnému výrazu, který pro něj znamenal zřetelné pročištění od všeho, co by mohlo vstoupit do průběhu vnímání uměleckého díla, které mělo být čistě zrakovou zkušeností, oproštěnou od všech znaků a symbolů, od všeho psychologického a expresivního, od alegorií a přidaných významů. Dokázal dlouhodobě setrvat u elementárního geometrického tvarosloví, které však postupně ustoupilo stranou, přestalo být znázorňováno, a obraz se změnil v jedinečný objekt tím, že byl pojat „all over“, celoplošně, tzn. že jeho součástí byl i tvar rámu, který je zde téměř čtvercový, avšak není čtvercem, jde o obdélník postavený na výšku, jehož vertikální strana je o deset centimetrů delší než horizontální. Do takto vymezeného celku autor vnesl pouze červenou monochromní plochu, jednolité pole, které však je u spodního okraje rámu přerušené asi 3,5 cm širokým pruhem z mírně lomené červené barvy. Toto zdánlivě jednoduché pojetí má v sobě zřetelnou emotivní sílu, jako by právě úzká spodní část nadnášela mohutné červené pásmo nad ní. Grygar propojil zrakový zážitek s kontemplativní reflexí. Z obrazu je zřejmá autorova dlouhodobá, výjimečná výtvarná zkušenost, která se dokáže pohybovat na hraně vizuality, která hledá hranice kam až lze s monochromností zajít, jak dalece je možné se ji otevřít, a přitom neztratit kontakt s obrazem jako takovým. Grygar k takovému členění plochy postupně dospěl, nepřistoupil k němu okamžitě, dokázal jej vstřebat a nalézt v něm směr pro vlastní úvahy o disharmonické harmonii. Dochází k vyššímu pojetí řádu, než na jaký byl divák zvyklý z dosavadního dlouhodobého pojetí monochromního malířství, silně se rozvíjejícího po druhé světové válce, jenž je třeba stále nově promýšlet a udržovat v umělecké pohotovosti. Tento obraz je skvělým, velmi vizuálně účinným dílem, důrazně pronikajícím do divákovy mysli.


    Dotaz na položku

    Odeslat dotaz na položku odborníkovi European Arts Investments s.r.o.

    logoEA
     
    • aukce
    • výstavy
    • kontakty
    • o nás
    • ostatní

    © Copyright 2025 European Arts Investments s.r.o.. All rights reserved.