Dotaz na položku
Odeslat dotaz na položku odborníkovi European Arts Investments s.r.o.
Díky souhlasu s využitím technologie cookies nám dovolíte ukázat Virtuální prohlídku i přímý přenos z našich aukcí přímo na našich stránkách.
Olej na plátně, 36 x 30 cm, rámováno, datace 1946, signováno vpravo dole F. Gross.
Vystaveno:
František Gross „Nic není černobílé“, Galerie Moderna, Praha 2017.
František Gross představuje jednu z výrazných osobností českého moderního malířství 20. století, jehož tvorba se pohybovala na rozhraní několika uměleckých směrů – od expresivního civilismu, přes imaginativní polohy surrealismu až po abstrahující strukturalismus. Jako klíčový člen Skupiny 42, sdílel s ostatními členy zájem o městské prostředí, technický svět a člověka ukotveného v každodennosti moderní civilizace. Obraz Figura s Měsícem vznikl v období krátce po skončení druhé světové války – v čase, kdy Gross již opustil čistě surrealistické experimenty a soustředil se na rozvíjení svého osobitého vizuálního jazyka. Ten vycházel z civilistní poetiky, ale zároveň ji překračoval směrem k více symbolické a metaforické rovině. Ve zmíněném díle se stylizovaná lidská postava ocitá v melancholickém, nočním prostředí, jehož klíčovým prvkem je ikonický Měsíc – motiv v Grossově tvorbě nikoliv neobvyklý, často sloužící jako ztělesnění introspektivní nálady či existenciální samoty. Figura je rozčleněna do geometrizovaných a mechanizovaných forem, jež připomínají technické výkresy nebo součásti strojů. Tento syntetický přístup ke konstrukci figury, který osciluje mezi organickým a mechanickým, je typický pro Grossovu výtvarnou řeč – formy nejsou realistické, ale podléhají poetické stylizaci, často ve službách hlubšího sdělení. Charakteristická je také práce s linií a barevnými plochami - barvy jsou sice expresivní, ale zároveň tlumené, což posiluje celkovou nocí zastřenou, melancholickou atmosféru. V obraze lze vycítit nejen formální blízkost k civilistickému programu Skupiny 42 – tedy záznamu člověka v městském prostředí – ale i důraz na vnitřní napětí mezi člověkem a okolním technizovaným světem, který u Grossa nabývá často metafyzických dimenzí. Otevřené okno, noční klid, přítomnost Měsíce a strojová podoba figury společně vytvářejí vizuální poezii každodennosti, která je ale hluboce existenciální a výtvarně vytříbená. Figura s Měsícem je tak nejen výjimečným příkladem autorovy zralé tvorby, ale i dokladem schopnosti propojit civilizační zkušenost s výtvarnou imaginací. Ukazuje Grossovu precizní kompoziční práci, jeho cit pro výrazovou zkratku i schopnost zobrazit psychologické a symbolické roviny lidského bytí skrze omezené, avšak silně účinné vizuální prostředky.
Odeslat dotaz na položku odborníkovi European Arts Investments s.r.o.