Dotaz na položku
Odeslat dotaz na položku odborníkovi European Arts Investments s.r.o.
Díky souhlasu s využitím technologie cookies nám dovolíte ukázat Virtuální prohlídku i přímý přenos z našich aukcí přímo na našich stránkách.
Olej na plátně, 95 x 137 cm, rámováno, datace – okolo r. 1900, signováno vpravo dole VRadimský, rentoilováno.
Posoudil a pravost potvrdil PhDr. Mgr. Michael Zachař.
Opatřeno odborným posudkem PhDr. Naděždy Blažíčkové-Horové.
Krajina kantonů Vernon-Nord, Vernon-Sud, krajina slavné obce Giverny je i námětem nabízeného díla. Nápadně se podobá jednomu z opakovaných témat Václava Radimského, jímž je pohled na řeku l´Epte, pravého přítoku Seiny, do které ústí nedaleko Giverny. Opakuje se zde klikatící se vodní tok, za pomoci břehu formovaného listnatým stromovím a signifikantními vrbami, jež se zrcadlí v hladině a naznačují pomíjivost zaznamenané chvíle. Dle barevnosti můžeme odhadovat podzimní období, převládají valéry hnědé a stříbrné, asistují odstíny zelené a žluté barvy luk, palouků a pastvin. Dílo dosud nebylo publikováno a dle všech dostupných znaků ho můžeme datovat okolo roku 1900. Tento obraz se nikdy neobjevil v aukci, a tak se v tomto případě nabízí jedinečné doplnění pohledu na již z velké části zmapovanou autorovu tvorbu. Dílo je tak dalším střípkem k poznání díla Václava Radimského. Václav Radimský a Normandi, Václav Radimský a krajina Giverny, to jsou dvě spojené nádoby. Povodí řeky Seiny, blížeji právě řeka l´Epte, lesy protknuté říčkami a potoky, splavy a močály, to vše a mnohé další je opakujícími se motivy díla Václava Radimského v rámci jeho francouzského pobytu. Jakoby pozapomenuté meandry a toky řek, které čekaly právě na zpodobení, zaznamenání své pouhé existence tímto českým malířem. Radimský byl dlouhá léta opomíjen, ba zapomenut, jak pro obecnou veřejnost, tak i pro tu umění poučenou. A jsou to právě již jmenované motivy z Francie, které reprezentují české stopy na poli směru zvaného impresionismus. Nejsou to jen tak ledajaké záchvěvy, ale směle je můžeme řadit k těm nadnárodním. Právě Václav Radimský se v rámci svého pobytu ve Francii dokázal prosadit se svými díly v tehdejší konkurenci a používal takových privilegií, jako bylo nejen místo a čas tvorby, ale i místo ve společnosti zvučných jmen či samotné známosti s tím největším, mistrem Monetem. Stejně jako tento proslulý mistr okamžiku oné tzv. imprese, tak i Radimský brázdil či jen tak spočíval na vodní hladině se svou bárkou a snažil se zaznamenat prchavý moment, proměny krajiny, a to jak od brzkých rozbřesků po poslední paprsky odrážející se od vodní hladiny, procházející korunami stromů či jen tak lavírující po zelených plochách luhů.
Odeslat dotaz na položku odborníkovi European Arts Investments s.r.o.