Olej na plátně, 47 x 57 cm, rámováno, datace 1968, signováno vpravo dole Navrátil 68. Umělec, jenž vytvořil přeložené dílo spoluzaložil brněnskou Skupiny 4 a svou tvorbou se podílel na silném tvůrčím prostředí moravské metropole. Pavel Navrátil se posléze stal součásti významného uskupení Brno 57, jehož vedoucím členem byl Bohumír Matal či Jánuš Kubíček. Ke sklonku šedesátých let se společenská situace uvolňovala a rok 68 tento postup potvrdil. S tím souvisela i větší emancipace každého z jedinců skupin, kteří již nebyli okolnostmi tlačeni ke skupinovým výstavám. V roce 1965 se Navrátil zúčastnil přehlídky Salon de la jeune peinture v Paříži a v roce 1968 byl také zastoupen na výstavě Brněnští výtvarní umělci v Záhřebu. Pavel Navrátil svůj umělecký projev svázal s idealizovanou krajinou, která často koketovala s abstraktními kompozicemi. Nabízené dílo je toho výtečným příkladem. Šedavé tóny, překrývající se jeden přes druhý, se tváří jako stěny a stíny betonových bloků budov. Nastavená perspektiva díla svádí k domněnce vidění z ptačí perspektivy a vytváří tak analogii k předválečným přístupům surrealistických linií. Dílo Kompozice je svým rozměrem sice komorní, ale svým námětem a filozofií plné a silné. Pavel Navrátil se zde projevil jako jeden z vedoucích členů brněnského skupinového hnutí.