Uhel na papíře, 45,5 x 59 cm, rámováno, pod sklem, datace 1947, signováno vlevo dole K Černý Š Paris 47.
V díle Milenci je zřejmá autorova schopnost redukovat tvar na podstatu, aniž by ztratil jeho výpovědní sílu. Nabízená kresba je předzvěstí k finálnímu rozměrnému dílu v oleji. Dvě postavy, spojené v objetí na lehátku, jsou ztvárněny výraznou černou linií, která tvoří rytmickou konstrukci celé kompozice. Obrys, vedený s jistotou a vnitřním napětím, nahrazuje objem i modelaci. Kresba tak působí jako grafická partitura emocí. Kompozice je vystavěna v úsporném prostoru, jehož základní rámec tvoří vertikály a horizontály interiéru, kontrastující s organickým tvarem figur. Dominantní kruh zpodobňující měsíc posiluje intimní atmosféru scény a zároveň dílu dodává metafyzický rozměr. Černý zde pracuje s výrazovou úsporností, která odkazuje k jeho pařížské zkušenosti a setkání s evropskou avantgardou. V duchu poválečného existencialismu pojímá lidské tělo jako nositele citové i duchovní energie. Ona deformace a stylizace nejsou samoúčelné, ale slouží k zesílení emocionálního účinku. Milenci představují syntézu autorovy poetiky. Spojení lidskosti a symbolu, gesta a řádu, spontánního citu a výtvarné kázně. Tento uhelný kresbový list patří k těm dílům, v nichž se nejlépe zrcadlí Černého schopnost přetavit osobní prožitek v nadčasový obraz intimity a blízkosti. Karel Černý, malíř, kreslíř a scénograf, patřil k nejpozoruhodnějším postavám českého poválečného umění. Jeho tvorba se pohybuje na pomezí expresivní figurace a symbolického výrazu, často s odkazy na kubismus, fauvismus či ranou modernu francouzského okruhu.