Olej na plátně, 51 x 42 cm, rámováno, datace 1941, signováno vlevo nahoře Jan Bauch 41, zezadu na plátně signováno Jan Bauch 1941.
Opatřeno odborným posudkem PhDr. Rey Michalové, Ph.D.
Publikováno:
Jan Spurný, Jan Bauch, Odeon, 1978, obr. 19.
Nabízené dílo s názvem Sedící akt je pozoruhodnou ukázkou ranější fáze tvorby Jana Baucha, jedné z nejvýraznějších osobností českého moderního malířství 20. století. Bauch, jenž se proslavil především monumentální figurální malbou, cykly aktů i expresivní krajinomalbou, zde podává ženské tělo v sevřeném, komorním formátu s mimořádnou emocionální naléhavostí. Akt je pojetím silně expresivní, tělo je modelováno dynamickými tahy štětce, vrstvenými nánosy barev a kontrastem světla a stínu. Ženská postava, zasazená do tmavého, neurčitého prostoru, získává téměř sochařskou hmotnost. Přesto působí křehce a lyricky, a to právě díky výraznému malířskému rukopisu, v němž se snoubí dramatičnost s citovou angažovaností. Bauch se v tomto období pohyboval mezi inspirací expresionismem a vlastním, osobitým pojetím figury, které se stalo určující pro jeho pozdější monumentální díla. Akt z roku 1941 ukazuje autorův důraz na fyzičnost i vnitřní spiritualitu ženského těla. Toto tělo je reálné a současně symbolické, bytostně lidské a zároveň archetypální. Publikace obrazu v monografii Jana Spurného dokládá jeho význam v rámci Bauchovy tvorby. Dílo lze vnímat nejen jako intimní studii ženské postavy, ale také jako součást autorovy dlouhodobé snahy zachytit podstatu lidské existence prostřednictvím výrazu těla a malířského gesta.