Dotaz na položku
Odeslat dotaz na položku odborníkovi European Arts Investments s.r.o.
Díky souhlasu s využitím technologie cookies nám dovolíte ukázat Virtuální prohlídku i přímý přenos z našich aukcí přímo na našich stránkách.

Olej na plátně, 27 x 46 cm, rámováno, datace 1932, signováno vpravo dole B. S. Urban.
Opatřeno odborným posudkem PhDr. Karla Srpa.
Z Posudku PhDr. Karla Srpa:
Objevit dílo Bohumila Stanislava Urbana, který se počátkem třicátých let, společně s malíři Jiřím Jelínkem, Františkem Foltýnem a Jaroslavem Šteflem a sochařem Zdeňkem Dvořákem, věnoval několik let abstraktnímu projevu, je mimořádná událost. Urban, který byl tehdy členem Sdružení výtvarníků v Praze pod vlivem pařížské skupiny Abstraction – Création vytvářel v krátkém období čistě abstraktní díla, výjimečná v jeho tvorbě. Máme před sebou jeho svébytnou kompozici, složenou z abstraktních tvarů – uzavřených geometrických obrazců, uvolněných linií, různobarevně pojatých ploch. Krátké období, ve kterém se Urban abstrakci věnoval, znamenalo v dějinách českého moderního malířství důležité vzepjetí: vneslo do místních souvislostí, založených zejména na postkubistické tvorbě a lyrizujícím artificielismu, jemuž Urban věnoval krátkou úvahu, nový výraz, který oponoval všemu, co v té době v Čechách vznikalo. Z tohoto hlediska je každé dílo tohoto dočasného úsilí několika malířů a jednoho sochaře, které se objeví, výjimečnou událostí. Dosvědčuje, že se místní malířství dokázalo povznést, byť jen krátkodobě, nad poměry, ve kterých setrvávalo, že dokázalo pracovat s autonomními geometrickými tvary, z nichž některé, jako byl v tomto případě červený kruh (mohl by být považován za ohlas Devětsilu, pro nějž měl vnitřní význam) či uzavřená vlnovka, ovládly jeho představivost. Urban rozvinul na temně modrém pozadí široké, vyloženě panoramatické dění prorůstajících se geometrických obrazců, ve kterých umně pracoval s jejich prosvětlenou a ztemněnou podobou, jež se vzájemně překrývají a prorůstají jako by šlo o žijící útvary. Obraz tak představuje vzácnou ukázku výjimečné polohy českého moderního umění z let 1931 – 1932. Jelikož většina abstraktních obrazů B. S. Urbana je ve sbírkách Galerie hlavního města Prahy, která jeho práci docenila na výstavě Linie ú barva / tvar (1989), jde o ojedinělou příležitost seznámení se s jeho tvorbou.
Odeslat dotaz na položku odborníkovi European Arts Investments s.r.o.
