Dotaz na položku
Odeslat dotaz na položku odborníkovi European Arts Investments s.r.o.
Díky souhlasu s využitím technologie cookies nám dovolíte ukázat Virtuální prohlídku i přímý přenos z našich aukcí přímo na našich stránkách.

Patinovaný bronz, 102 cm, datace okolo 1930, na patce značeno BÍLEK, na patce značeno značkou kovolitce Karla Bartáka.
Opatřeno odborným posudkem PhDr. Karla Srpa.
Publikováno:
František Kovárna: František Bílek: S.V.U. Mánes, 1941, s. 19-20, varianta.
Marcela Mrázová: František Bílek: GHMP, 1986, s. 49, č. 1.
Sára Baborovská, Petr Wittlich, Karel Srp: František Bílek jeho pražský ateliér. Arbor Vitae, GHMP, 2010, s. 28.
Kol.autorů: František Bílek (1879-1941): GHMP, 2022, s. 126.
František Bílek je jedním z nejvýznamnějších sochařů konce 19. a počátku 20. století. Narodil se v jihočeském Chýnově do mlynářské rodiny a od mládí v něm rezonoval hluboký vztah k přírodě a náboženskému prostředí. Nejprve studoval na Akademii výtvarných umění v Praze, poté přestoupil na Uměleckoprůmyslovou školu k sochaři Josefu Maudrovi a nakonec svá studia završil na pařížské École des Beaux-Arts. V Paříži se seznámil s dílem Augusta Rodina i s evropským symbolistním hnutím, které zásadně ovlivnilo jeho vlastní cestu. Jeho tvorba však byla natolik osobitá a duchovní, že nebývala vždy doma přijímána s porozuměním a často byla označována za příliš mystickou a výstřední. Bílek se stal umělcem, který svou práci vnímal jako poslání. Ostře se vyhradil proti pouhému napodobování skutečnosti. Jeho sochy, grafiky i architektonické návrhy vyjadřují duchovní a existenciální témata. Silným inspiračním zdrojem mu byla samotná víra. Ve svých dílech pracuje s otázkou podstaty lidské existence a duchovním posláním člověka. Klade důraz na obrys figury, gesto a pevnou formu. V představované práci Úžas Bílek zachycuje okamžik mystické extáze nad Boží Milostí, kdy splývá lidská duše s duchem vesmíru. Možným inspiračním zdrojem pro tuto sochu byl dopis od Otokara Březiny, jenž byl adresován právě Františku Bílkovi: „… z těchto stanovisk dívám se i na umění, které jest mi jazykem, jímž duše vyslovuje svůj úžas z kosmu, do něhož jest zajata…“ Postava je zachycena v jakémsi momentu extáze, kdy figura je v sevřeném, nikoliv však ve vypjatém postoji a ruce skoro až křečovitě chytají zakloněnou hlavu, kdy pohled směřuje směrem vzhůru. Veškeré emoce jsou vyjadřovány pouze pomocí výrazu v obličeji, kde lze spatřit pocity jako úžas, vzrušení nebo i napětí. Sochu Úžas známé ve 4 variantách, kdy ji nejprve vytváří v dřevěném provedení, které jsou uloženy v Národní galerii, posléze přibývají další dvě z bronzu, jež lze spatřit Galerii hlavního města Prahy. Mimořádnost této sochy potvrzuje i její častá reprodukovatelnost v monografiích a katalozích. František Bílek byl dlouho vnímán jako osamělý vizionář, jehož dílo stálo mimo hlavní proudy, ale dnes je považován za jednu z klíčových osobností českého moderního sochařství. Svou tvorbou, v níž se propojila víra, filozofie a umění, se zařadil nejen mezi nejvýznamnější české symbolisty, ale i do širšího kontextu evropského umění první poloviny 20. století.
Odeslat dotaz na položku odborníkovi European Arts Investments s.r.o.
