logo
Přihlásit se | Registrovat se
account_circle
  • Aukce
    • Živé aukce
    • Předaukční výstava
    • Aukční kalendář
    • Příjem do aukce
    • Aukční rekordy
    • Předchozí aukce
  • O nás
    • Historie & současnost
    • Reference
  • výstavy
    • Předchozí výstavy
  • kontakty
  • ostatní
    • Nabídněte do aukce
    • Napsali o nás
    • Zásady ochrany osobních údajů
    • Ke stažení
    • Objednávka zasílání novinek
    • Logo ke stažení
  • cze/en
  • Aukce
    • Živé aukce
    • Předaukční výstava
    • Aukční kalendář
    • Příjem do aukce
    • Aukční rekordy
    • Předchozí aukce
  • O nás
    • Historie & současnost
    • Reference
  • výstavy
    • Předchozí výstavy
  • kontakty
  • ostatní
    • Nabídněte do aukce
    • Napsali o nás
    • Zásady ochrany osobních údajů
    • Ke stažení
    • Objednávka zasílání novinek
    • Logo ke stažení
  • cze/en

X

Výběr cookies

Díky souhlasu s využitím technologie cookies nám dovolíte ukázat Virtuální prohlídku i přímý přenos z našich aukcí přímo na našich stránkách.

  • Funkční
    nezbytné pro funkčnost stránek
  • Analytika (Google Analytics)
    Budeme vědět, co Vás zajímá
  • Virtuální prohlídka (Matterport)
    Virtuální prohlídka našich předaukčních výstav bude vložena přímo do stránek
  • Přímý přenos (Youtube)
    Přímý přenos z našich aukcí budeme moci vložit přímo vedle dražebního modulu
    • minulá
    • zpět
    • další
    • 055 | MOTÝLÍ ČAS – PŘEDJAŘÍ

      TOYEN (1902 - 1980)

      • vyvolávací cena: 500 000 CZK
      • dosažená cena: 800 000 CZK
    • Uhel a pastel na papíře, 41 x 58 cm, rámováno, v paspartě, pod sklem, signováno vpravo dole Toyen 45.

      Opatřeno odborným posudkem PhDr. Karla Srpa.

      Provenience:

      Dar autorky Evě Ebertové.

      Vystaveno:

      Toyen, Topičův salon, 27. 11. – 30. 12., Praha. 1945.

      Imaginativní malířství 1930 – 1950, Alšova jihočeská galerie, březen – duben, Hluboká nad Vltavou, 1964.

      Jindřich Štyrský – Toyen, Moravská galerie Brno a Mánes, listopad – prosinec, Praha, 1966.

      Alternative Attiali 3, L´Aquila, Castelo Spagnolo, červenec – září, 1968.

      Český surrealismus, Galerie hlavního města Prahy, 16. 10. 1996 – 5. 1. Praha, 1997.

      Toyen, Galeri hlavního města Prahy, 15. 2. – 6. 8., Praha, 2000.

      Publikováno:

      Toyen, Topičův salon, 27. 11. – 30. 12., 1945, Praha, č. k. 61.

      Imaginativní malířství 1930 – 1950, Alšova jihočeská galerie, březen – duben, 1964, Hluboká nad Vltavou, č. k. 189.

      Jindřich Štyrský – Toyen, Moravská galerie Brno a Mánes, listopad – prosinec, 1966, Praha, č. k. 61.

      Karel Srp, Český surrealismus, Praha, 1996, s. 346.

      Toyen, Galeri hlavního města Prahy, 15. 2. – 6. 8., 2000, č. k. 204.

      Z posudku PhDr. Karla Srpa:

      pokaždé, když se na aukcích objeví dílo Toyen, znovu se ukáže, jak tato autorka převyšovala dobové umění, jak její díla daleko přežila datum svého vzniku a nepřestávají hovořit k dnešku. Platí to i o této výjimečné kresbě, pocházející ze samotného závěru autorčina válečného období, jednoho z nejdůležitějších v celém jejím uměleckém vývoji. Kresba, se kterou volně souvisí stejnojmenný obraz Předjaří 1945 z roku 1946, jenž je nyní v pařížském Centre Pompidou, přináší námět motýlů, spících na kamenech připomínajících náhrobky, jak naznačuje vzdálenější motiv vpravo nahoře, narážející na otevřený hrob, jehož konstrukci si však autorka sestavila po svém. Kresba je cenná nejen svou podstatou, ale i tím, kdo jí vlastnil. Toyen – jak naznačuje věnování vlevo dole – ji dala rok po jejím vzniku Evě Ebertové, mladé přítelkyni Karla Teigeho, od níž se dostala do rodiny významného surrelalistického malíře. Technika kresby měla ve válečném období Toyen své důležité místo. Kromě přesných tušových kreseb se Toyen věnovala i kresbám uhly a pastelkami. Z tušových kreseb Toyen často vytvářela obsáhlejší cykly. Kresba Předjaří zůstává v tomto smyslu ojedinělou prací jako přesné zamyšlení nad životem a smrtí, vyjádřené předmětnými symboly. Toyen novým způsobem obnovuje posttraumatickou tesknotu, která nepřestává upomínat na obrazy C. D. Friedricha. Aniž by jakkoli uplatnila lidskou postavu, silně hovoří k lidské existenci.

      Surrealismus znovuobjevil kresbu jako samostatný výrazový prostředek. V procesu znovunabytí identity tohoto výrazového media sehrála Toyen významnou roli, jak ostatně skvěle dokládá tato kresba.


    Dotaz na položku

    Odeslat dotaz na položku odborníkovi European Arts Investments s.r.o.

    logoEA
     
    • aukce
    • výstavy
    • kontakty
    • o nás
    • ostatní

    © Copyright 2025 European Arts Investments s.r.o.. All rights reserved.