Dotaz na položku
Odeslat dotaz na položku odborníkovi European Arts Investments s.r.o.
Díky souhlasu s využitím technologie cookies nám dovolíte ukázat Virtuální prohlídku i přímý přenos z našich aukcí přímo na našich stránkách.
Olej na plátně, 97 x 146 cm, datace 1933, signováno vlevo dole papazoff.
Opatřeno odborným posudkem PhDr. Karla Srpa.
Provenience:
Saint-Germain-en-Laye, Me Loiseau a Schmitz, Papazoff Workshop, 26. listopadu 2000.
Z posudku PhDr. Karla Srpa:
Původem bulharský umělec, domestikovaný po prvé světové válce v Paříži, má k Rakousko Uhersku a bývalému Československu hlubší vztah, než by se dalo čekat. Nejen že v Praze během prvé světové války studoval zahradní architekturu (1913-1918), ale v roce 1935 v březnu-dubnu proběhla jeho samostatná výstava v Galerii dra Feigla, na niž byl s velkou pravděpodobností zařazen i tento obraz. Ve druhé polovině dvacátých let, kdy se jako malíř v Paříži Papazoff prosadil, vystavoval ve stejné galerii (Galerie Vavin Raspail), ve které představili Štyrský a Toyen svůj artificielismus. Papazoff ovšem silně zapůsobil i na naše znalce pařížské malby i v šedesátých a sedmdesátých letech, kdy si jeho tvorby vážil Miroslav Lamač a Jiří Padrta. Posuzovaný obraz V měsíčním světle pochází z Papazoffova vrcholného období, kdy vytvářel volnou řadu obrazů, propojujících postkubistickou skladbu a surrealistickou představivost. Ostatně s mnoha předními surrealisty z poloviny dvacátých let se stýkal. Na temném hnědozeleném pozadí obrazu V měsíčním světla se nacházejí zlomky kamenů, na něž dopadají snítky rostlin, volně rytmizujících diagonálně plochu. Papazoff si důmyslným způsobem hraje se světelností, s fragmenty, jejichž ostré okraje nabývají organické podoby. Vzniká dojem, že vše je v pohybu, že světlo osvětluje celou scénu tak, že není jasné, co je reálné a co již iluzívní. Způsob pojetí obrazu připomene vrcholně artificielistické obrazy Toyen a obrazy Maxe Ernsta ze druhé poloviny dvacátých let. Obraz pojmenovaný V měsíčním světle, datovaný přibližně do roku 1933, je pokračováním Dordognských krajin, jimž se věnoval v roce 1931. Tento obraz zřetelně ukazuje na šíři i hloubku autorů, kteří se ve Francii domestikovali ve dvacátých letech, je skvělou ukázkou tehdejší mezinárodní scény, jež zde nalezla své působiště v mnoha soukromých galeriích.
Odeslat dotaz na položku odborníkovi European Arts Investments s.r.o.