Dotaz na položku
Odeslat dotaz na položku odborníkovi European Arts Investments s.r.o.
Díky souhlasu s využitím technologie cookies nám dovolíte ukázat Virtuální prohlídku i přímý přenos z našich aukcí přímo na našich stránkách.
Olej na plátně, 54 x 48 cm, rámováno, datace 1959, signováno vpravo dole M. Dobeš 1959.
Posoudil a pravost díla potvrdl PhDr. Karel Srp.
Provenience:
Z významné slovenské sbírky, získáno z ateliéru autora.
Vystaveno:
Pocta Picassovi, 2012, GMB, Pálffyho palác, 16. 3. 2012 - 6. 5. 2012.
Tato malba Milana Dobeše z roku 1959 s názvem Djerba je mimořádně cenným svědectvím o jeho výtvarném vývoji v období, kdy se teprve rodily kontury jeho světově proslulé op-artové a kinetické estetiky. Na rozdíl od pozdějších děl, která definovala jeho příslušnost k mezinárodní avantgardě 60. let, tu nacházíme sugestivní abstraktní kompozici, jež je zčásti formálně i barevně inspirována kubismem a lyrickou abstrakcí. Centrální forma, připomínající stylizovanou architekturu či loďku, možný odkaz na onu tuniskou Djerbu, je vystavěna z geometrických bloků, rytmizovaných linií a plošné barevnosti, která osciluje mezi temnými valéry modré a zelené a rozjasněnými akcenty bílé a růžové. Tmavý rám i tmavší okraje plátna podtrhují fokus na středovou kompozici, čímž vzniká téměř „optická aura“ – prvek, který později najde své radikální pokračování v Dobešově práci s optickým pohybem. Tento vizuální kontrapunkt napovídá autorovu zálibu v práci se světlem a iluzí, byť zde ještě na úrovni malířsky expresivní. Z výtvarně-historického hlediska představuje Djerba zásadní svědectví o přechodové fázi Dobešovy tvorby, kdy autor opouští konkrétnější realitu směrem k autonomii obrazu. Ještě zde vnímáme cit pro gestickou strukturu, ale zároveň už i počátky racionální konstrukce – aspektů, které později vykrystalizují v Dobešových mechanizovaných objektech, světelných reliéfech a pohyblivých strukturách. Milan Dobeš patří mezi nejvýraznější osobnosti českého poválečného umění, jehož jméno je spojováno s prvními domácími i mezinárodními expozicemi op-artu a kinetismu. Jeho význam byl zcela mimořádný nejen na československé scéně, ale i v kontextu širšího evropského proudu, v němž figuroval po boku autorů jako Jesús Rafael Soto, Victor Vasarely či Heinz Mack. Obraz Djerba je tedy nejen výtvarně přitažlivým dílem, ale také historicky zásadní prací, která nese známky vývojového zlomu v autorově tvorbě. Jeho ojedinělost spočívá ve formálním a stylovém kontrastu s pozdější produkcí. Jedná se o dílo, které může oslovit sběratele nejen svou estetikou, ale i výjimečným postavením v genezi tvorby světově uznávaného umělce.
Odeslat dotaz na položku odborníkovi European Arts Investments s.r.o.