Suchá jehla na papíře, 11,1 x 8 cm, rámováno, v paspartě, pod sklem, datace – 1940 - 1949, signováno vpravo dole Reynek.
Publikováno:
Bohuslav REYNEK (1892-1971). Catalogue raisonné et illustré des peintures, dessins et gravures, 1940 – 1949, N°54 / page 2.
Tisk Narození Páně III z období 40. let představuje jeden z listů duchovní a výtvarné výpovědi Bohuslava Reynka, grafika, básníka a hluboce spirituálního tvůrce, jehož dílo tvoří svérázný most mezi českou a francouzskou kulturní zkušeností. Tato suchá jehla je dokonalým příkladem Reynkovy osobité poetiky, kde se prolíná sakrální téma s existenciálním rozměrem lidské každodennosti. V komorním formátu a tlumeném černobílém tónu Reynek mistrně zobrazuje scénu narození Krista, kterou však očisťuje od jakékoli okázalosti. Přirozené světlo vyzařující z postav vytváří jemný kontrast se stínem okolního světa, jako by se děj odehrával spíše v duši než v reálném prostoru. Práce se světlem – typicky reynkovská aureola kolem Svaté rodiny – připomíná nejen duchovní přesah motivu, ale i cit pro niternou tichost a pokoru, kterou Reynek sdílel se svou vlastní vírou. Reynkův grafický rukopis je nezaměnitelný – ostře rýhovaná linie suché jehly působí téměř jako kresba uhlem, což propůjčuje tisku měkkost a zároveň hluboký vnitřní rytmus. Reynek nikdy neusiloval o vnější slávu – jeho tvorba byla tichým gestem odporu vůči době, jejíž totalitní rámec odmítal. Právě proto je dnes jeho dílo ceněno nejen pro výtvarnou kvalitu, ale také jako symbol vnitřní svobody, víry a úcty k obyčejnému životu. Narození Páně III je toho krásným a silným důkazem.