Alois Kalvoda, podobně jako řada dalších krajinářů této doby, studoval na Akademii u Julia Mařáka, po jehož vzoru se zpočátku věnoval klasické krajinomalbě. Během svého dalšího uměleckého vývoje si však vytvořil charakteristický styl, v němž se snoubí realismus s impresivním zachycením nálady a osobitým koloritem. Březový háj je charakteristickým příkladem Kalvodovy schopnosti spojit lyrické vnímání přírody s malířskou senzibilitou pro světlo a barvu. V obraze Kalvoda koncentruje svůj zájem o průhled do březového lesa, kde jsou stěžejním motivem především kmeny stromů. Skupina bříz v popředí obrazu vytvářejí vertikální rytmus a jemný kontrast k měkce modelované zeleni podrostu a okolní krajiny. Kalvoda zde mistrně zachycuje klidný, téměř meditativní moment, kdy se světlo tiše rozlévá mezi stromy a vytváří dojem lehkého pohybu i v jinak nehybné scéně.