Dotaz na položku
Odeslat dotaz na položku odborníkovi European Arts Investments s.r.o.
Díky souhlasu s využitím technologie cookies nám dovolíte ukázat Virtuální prohlídku i přímý přenos z našich aukcí přímo na našich stránkách.
Olej na papíře adjustovaném na dřevěné desce, 17 x 25 cm, rámováno, signováno vlevo dole COROT, na zadní straně opatřeno štítky.
Provenience:
André Julien Prévost, Paris Prodeje: Me Chevallier, Hôtel Drouot, Paris, May 24, 1887, lot 26. April 6, 1888, lot 17. Alfred Robaut, Paris. Durand-Ruel, Paris, 1902. Sotheby´s, New York, February 27, 1986, lot 27.
Publikováno:
Alfred Robaut, L´Ouvre de Corot, Catalogue raisonné et illustré, Paris, 1905, tome II, pp. 246-247, no. 741.
Vystaveno:
Paris, Galerie Schmit, 25e exposition, Maîtres français, XIXe-XXe siecles, 1987, no. 13.
Jean-Baptiste-Camille Corot patří k předním průkopníkům moderního krajinářství, pomalu se etablujícího ve 30. letech 19. století ve Francii, kde se právě v této době naskytly ideální podmínky pro nastolení nového pojetí krajinomalby. K tomuto novému nazírání přispěla řada událostí. Výstava krajinářů z Anglie Johna Constabla a R. P. Bonningtona, či traktát P. H. de Valenciennes, jenž nabádal malíře, aby studovali detaily přírody, pracovali rychle a co nejpřesněji zachytili okamžik venkovního světla a v neposlední řadě vynález olejových barev v tubách, díky kterým nemuseli malíři trávit toliko času v ateliéru. Samotným centrem moderní krajinomalby se stává vesnice Barbizon nedaleko Fontainebleau, kam se roku 1833 vydává zakladatel tzv. Barbizonské školy Théodore Rousseau. Zakrátko za ním přijíždějí další krajináři, mezi nimi je i Camille Corot. Tvorba autora představovaného plátna měla významný dopad nejen na francouzské, ale i na české umělce. Nabízené dílo pochází ze zralého, velice atraktivního období, kdy opouští mladické prosvětlené krajiny a zajímá se více o poetičnost a lyrické pojetí malby. Na komorním díle nám pomocí mistrovského přednesu autor zobrazuje krajinu posetou větrnými mlýny. Precizními tahy štětce nemodeluje pouze kusé plochy krajiny, ale soustředí se i na jednotlivé detaily, jakými jsou třeba odrazy mlýnů na vodní ploše či barevně oddělené stromoví. Ústředním tématem se ovšem stává zachycení konkrétní denní doby. Pomocí jemné modelace a užití stříbrných a šedých valérů, které pak přecházejí do teplé béžové barvy, je nám tak představen běžný den, bez jakékoliv subjektivity, při východu slunce. Nabízené plátno je tak mistrovským dílem výjimečného malíře, o kterém sám Claude Monet prohlásil: „Je zde pouze jediný umělec – Corot. My nejsme nic ve srovnání s ním, nic.“
Odeslat dotaz na položku odborníkovi European Arts Investments s.r.o.