logo
Přihlásit se | Registrovat se
account_circle
  • Aukce
    • Živé aukce
    • Předaukční výstava
    • Aukční kalendář
    • Příjem do aukce
    • Aukční rekordy
    • Předchozí aukce
  • O nás
    • Historie & současnost
    • Reference
  • výstavy
    • Předchozí výstavy
  • kontakty
  • ostatní
    • Nabídněte do aukce
    • Napsali o nás
    • Zásady ochrany osobních údajů
    • Ke stažení
    • Objednávka zasílání novinek
    • Logo ke stažení
  • cze/en
  • Aukce
    • Živé aukce
    • Předaukční výstava
    • Aukční kalendář
    • Příjem do aukce
    • Aukční rekordy
    • Předchozí aukce
  • O nás
    • Historie & současnost
    • Reference
  • výstavy
    • Předchozí výstavy
  • kontakty
  • ostatní
    • Nabídněte do aukce
    • Napsali o nás
    • Zásady ochrany osobních údajů
    • Ke stažení
    • Objednávka zasílání novinek
    • Logo ke stažení
  • cze/en

X

Výběr cookies

Díky souhlasu s využitím technologie cookies nám dovolíte ukázat Virtuální prohlídku i přímý přenos z našich aukcí přímo na našich stránkách.

  • Funkční
    nezbytné pro funkčnost stránek
  • Analytika (Google Analytics)
    Budeme vědět, co Vás zajímá
  • Virtuální prohlídka (Matterport)
    Virtuální prohlídka našich předaukčních výstav bude vložena přímo do stránek
  • Přímý přenos (Youtube)
    Přímý přenos z našich aukcí budeme moci vložit přímo vedle dražebního modulu
    • minulá
    • zpět
    • další
    • 042 | KOUZELNICKÉ ZÁTIŠÍ

      PROCHÁZKA Antonín (1882 - 1945)

      • vyvolávací cena: 7 800 000 CZK
      • dosažená cena: 11 800 000 CZK
    • Olej na lepence, 41,5 x 28 cm, rámováno, pod sklem, datace 1914, signováno vlevo dole AP.

      Opatřeno odborným posudkem PhDr. Karla Srpa.

      Provenience:

      Prvním majitelem díla byl osobní přítel autora a významný sběratel J. H. Štěrba.

      Vystaveno:

      Antonín Procházka, Galerie výtvarného umění, Uherské Hradiště, 1963, č. k. 20.

      Pocta kubizmu: Kubizmus a kubománia v Čechách a na Slovensku / Homage to Cubism: Cubism & Cubomania in Bohemia and Slovakia, Esterházyho palác, 6. 9. – 14. 10., Bratislava, 2001.

      Z posudku PhDr. Karla Srpa.:

      O tomto obraze lze říci, že je zásadní pro poznání kubistického období Antonína Procházky, zceluje nám jej, ukazuje ve všech jeho polohách. Jde o dílo, které podstatně posouvá naše stále neúplné povědomí o všech směrech, jimiž se členové Skupiny výtvarných umělců, jejímž byl Procházka členem, v letech 1912-1914 vydávali. I když je obraz veden jako zátiší, je zřejmé, že rozvádí a zceluje Procházkův starší motiv čtenáře novin, jehož předstupeň lze shledat na obraze, jenž měl původně v majetku František Dvořáček Hlava (Čtenář novin), datovaného do roku 1912.

      Přecházení mezi zátiším a figurou bylo v kubismu velmi běžné, často stačilo obraz otočit a z lidské postavy se stalo seskupení různých předmětů. Nejblíže k našemu obrazu má menší Procházkova práce Zátiší se sklenicí (datovaná 1914, 28 x 21, 5 cm, Alšova jihočeská galerie), aby se právě ve srovnání s ním mohl organicko-geometrický tvar v pravé spodní části s výrazným okem, tváří a cylindrem označit za mužskou hlavu (za zmínku stojí konfrontace s obrazem Josefa Čapka Hlava muže v cylindru, 1914-1915, jenž náležel tehdy do opačného antifillovského tábora), ve které se prolínají mentální plány se zlomky názvů novin a čísel ročníků, které mohou odkazovat k názvům týdeníků (nápis Česká k časopisu Česká kultura, vydávaného v letech 1912-1914, jejž mladá generace s oblibou četla) a deníků (např. Čas, ve kterém 28. 2. 1914 vyšla informace o výstavě Skupiny výtvarný umělců v obecním domě, ale zároveň mohou být narážkou na dva základní pojmy čas a „or“ by mohly být poslední dvě písmena slova prostor, které měly pro kubisty zásadní význam. Uvažovali o sjednoceném časoprostoru, který po roce 1915 vplynul Procházkovi do zvýšeného zájmu o teosofii. Procházka, který žil v Ostravě, namaloval obraz, který byl zřetelnou odpovědí na Fillovy rady, zasílané mu dopisy, jak má kubistický obraz vzniknout. Je to zřejmé z prolínajících se plánů, umožňujících střídání různých typů rukopisů, kterých na tomto obraze uplatnil značné množství (Filla mu zasílal reprodukce obrazů pařížských kubistů), ale i z Procházkovy zřetelné snahy tomuto vlivu nepodlehnout, vstřebat jej a vydat se vlastní cestou, což je právě patrné na motivu hlavy s cylindrem, v níž se již projevovalo jeho osobité tvarosloví, které do analyzovaného jevu vkládalo spirálovitý pohyb. Dalo se doslova hmatatelně pozorovat ze všech stran, členit do protínajících se úhlů a při tom zachovat jeho souvislost. Na obraze stojí za pozornost ostrý diagonální bíločerný lom obdélného cylindru s výrazným modrým rubem a zejména tělová barva růžové, patřící k Procházkovým oblíbeným. Souhra těchto barev naznačuje, že dění, které se odehrávalo v mužově mozku, se odbývá v abstraktní poloze nad ním, v horním prostoru obrazu, složeného z modrých a růžových trojrozměrných, někdy trojúhelníkovitých hranolů, které by mohly naznačovat tehdejší zájem členů Skupiny výtvarných umělců o čtvrtý prostorový rozměr.

      Pro pochopení obrazu je důležitý tradovaný název, který pochází přímo od Procházky, jenž jej sdělil jeho prvému majiteli J. H. Štěrbovi z Uherského Hradiště, významnému sběrateli Procházky, který nám upřesňuje smysl celého zátiší: cylindr je tudíž kouzelníkovým kloboukem a linie v pravé spodní části kouzelníkovou hůlkou. Kubistický malíř se stal kouzelníkem, přinášejícím nové umělecké formy a pohledy na svět. Propojení původního čtenáře novin s odkazy na atributy kouzelníka otevírá nové interpretační možnosti v přístupu ke kubismu. Obraz byl součástí výstavy: Antonín Procházka, Obrazy a kresby z let 1904-1944, Galerie výtvarného umění, Uherské Hradiště (27. 8. - 1.12.1963), která se skládala především z obrazů a kreseb, pocházejících z místních sbírek (č. k. 20). V jejím katalogu byl reprodukován pod názvem Zátiší a v souvislosti s touto výstavou byl otištěn i ve Výtvarné práci.

      Z rozboru vyplývá, že máme před sebou zcela jedinečné dílo, uskutečněné před Procházkovým obratem v roce 1915, v jehož vertikální modrooranžové ose již byla naznačena komplexní vize v pohybu, obsahující, a hlavně již i přesahující všechny nosné rysy tehdejší kubistické malby. Ukazuje na samostatnost autorova výtvarného myšlení, které výrazně obohatilo evropský kubismus.


    Dotaz na položku

    Odeslat dotaz na položku odborníkovi European Arts Investments s.r.o.

    logoEA
     
    • aukce
    • výstavy
    • kontakty
    • o nás
    • ostatní

    © Copyright 2025 European Arts Investments s.r.o.. All rights reserved.