Dotaz na položku
Odeslat dotaz na položku odborníkovi European Arts Investments s.r.o.
Díky souhlasu s využitím technologie cookies nám dovolíte ukázat Virtuální prohlídku i přímý přenos z našich aukcí přímo na našich stránkách.

Olej na kartonu, 38 x 27,5 cm, rámováno, v paspartě, pod sklem, datace 1914, signováno vlevo dole Vlaho Bukovac Praha 1914.
Opatřeno odborným posudkem PhDr. Romana Prahla.
Malíř Vlaho Bukovac se narodil nedaleko Dubrovníku a během svého života se stal jedním z nejvlivnějších chorvatských malířů s mezinárodním přesahem. Studoval na pařížské École des Beaux-Arts, kde si osvojil akademickou malbu, ale záhy začal do svých děl vnášet živější barevnost, volnější tah a později i prvky impresionismu. Bukovac působil v řadě evropských měst, včetně Paříže, Záhřebu, Vídně a Prahy. Právě v Praze se v roce 1903 stal profesorem na Akademii výtvarných umění a ovlivnil celou generaci českých malířů. Bukovac si vydobyl mezinárodní renomé především svými figurálními kompozicemi s mytologickými či alegorickými tématy. V jeho tvorbě se často objevují ženské postavy inspirované antickými bohyněmi nebo nebeskými bytostmi. Konkrétně v nabízeném obraze se jedná o zpodobnění Zory neboli Jitřenky či Večernice, což se odráží jak v názvu, tak v pohybu a postoji postavy, která balancuje mezi ranním probuzením a večerním klidem. Nabízený obraz sice vznikl během Bukovacova pobytu v Praze, nicméně jeho ranější verze pochází ještě z jeho pařížského pobytu, kdy ji pravděpodobně zamýšlel pro vystavení na Světové výstavě v Paříži v roce 1891, i když samotné dílo nebylo opatřeno datací. Původní verze byla dlouho považována za ztracenou, než byla znovu představena veřejnosti v katalogu londýnské aukční síně Bonhams dne 14. června 2006. Zajímavé je srovnání jednotlivých verzí, tedy jak původní skici, tak finální malby a případných replik, v nichž se proměňuje výraz a gesta hlavní figury. To poukazuje na Bukovcovo reagování na tehdejší vývoj v umění, konkrétně na nástup symbolismu a dekadence. V Paříži se Bukovac stýkal s Vojtěchem Hynaisem a později, během svého působení na pražské Akademii výtvarných umění, se jeho práce přirozeně propojovala s díly Maxe Pirnera a dalších představitelů salonního symbolismu. Stejně jako oni se i Bukovac v pozdější fázi tvorby často vracel ke svým starším motivům, které nově zpracovával nebo vytvářel jejich autorské repliky. Představovaný obraz je tedy krásnou ukázkou znamenité a precizní tvorby malíře, jenž se zapsal nejen do českých, ale i evropských dějin výtvarného umění.
Odeslat dotaz na položku odborníkovi European Arts Investments s.r.o.
