Dotaz na položku
Odeslat dotaz na položku odborníkovi European Arts Investments s.r.o.
Díky souhlasu s využitím technologie cookies nám dovolíte ukázat Virtuální prohlídku i přímý přenos z našich aukcí přímo na našich stránkách.
Olej na plátně, 90 x 80 cm, rámováno, datace 1898 – 1900, signováno vpravo dole Hudeček, zezadu opatřeno přípisem s určením: Im Hochsommer.
Posoudil a pravost díla potvrdil PhDr. Mgr. Michael Zachař.
Dílo je přislíbeno na výstavu Impreionismus, SGVU Litoměřice, 18. 6. – 3. 10. 2021.
Vystaveno:
Mistři české krajinomalby, Galerie Diamant S.V.U. Mánes, 8. 6. – 29. 7., Praha, 2011.
Má vlast - Pocta české krajinomalbě, Jízdárna Pražského hradu, 4. 9. – 1. 11., Praha, 2015.
Světlo, šero a temnoty - Umění českého 19. století, Západočeská galerie v Plzni, výstavní síň 13, 24.2.-21.5.2017.
Publikováno:
Mistři české krajinomalby, Galerie Diamant S.V.U. Mánes, 2011, s. 70
Má vlast - Pocta české krajinomalbě, S.V.U. Mánes a Správa Pražského hradu, Praha, 2015, str. 350.
Světlo, šero a temnoty/Umění českého 19. století (katalog výstavy) na str. 34 a v seznamu vystavovaných děl pod číslem 25.
Nabízený obraz je nádherným autorovým dílem z jeho návštěvy okořské krajiny. Datován je do roku 1899, tedy do let po malířových studiích u Julia Mařáka. Dané dílo také pochází z let po mnichovském školení, tedy po setkání s Ottou Seitzem. Dílo pochází z druhého autorova okořského období, období jeho prohlubování vztahu ke Slavíčkovi ale zároveň hledání své vlastní polohy v tvorbě. Vidíme sedícího chlapce na břehu okořského potoka, tzv. baignade, jenž si užívá chladu v přítmí korun stromů v horkém letním dni. Toto plátno je jedinečné svou perspektivou, kdy do prvního plánu malíř jemně vsadil kus břehu potoka, ale největší část si uzmula vodní plocha okořského potoka. Antonín Hudeček zde mistrovsky vymaloval pohyblivou vodní hladinu, její živelnost a hru s odrazy světla. Taktéž se nám zde odrážejí oba stromy, které v reálu vidíme pouze do výše chlapcovy hlavy. Malíř zde vymaloval užasnou atmosféru letního dne s jeho palčivým sluncem, které svými paprsky díky korunám stromů dolehnou jen na pár míst blízkého palouku a taktéž těsně před sedícího chlapce. Zde vidíme, jak Hudeček, již pozitivními kritiky ověnčený umělec, dokázal navodit efekt hry světla, kterou každý zná osobně, pokud se někdy pohyboval na břehu vodního toku. Na diváka dýchá onen uklidňující chlad vodního toku a zve k posezení na protilehlém břehu, naproti zobrazenému chlapci. Námět tzv baignades odkazuje k tématu ztraceného ráje, místa klidu, krásy a hojnosti. Vypodobnění, které zde Antonín Hudeček nabízí, právě souvisí s hledáním onoho rajského místa, místa, jež se pro každého z nás může nabízet ve známém kraji či kousku domoviny. Můžeme tak směle prohlásit, že právě okořský kraj a jeho kouzlo, se stalo pro Antonína Hudečka právě takovým místem, které měl tu lásku sdílet s okem diváka.
Obdobná díla se na našich a dalších prestižních aukcích objevují pouze výjimečně a draží se v rozmezí 2 500 000 – 3 000 000 CZK.
Odeslat dotaz na položku odborníkovi European Arts Investments s.r.o.